Dieta dr Dąbrowskiej – fenomen oczyszczającej diety warzywno-owocowej

60500. Tyle osób miesięcznie wpisuje frazę “dieta dr Dąbrowskiej” w wyszukiwarki internetowe. W czym tkwi fenomen tej diety? Czy jest to skuteczny sposób na odchudzanie i oczyszczenie organizmu, czy może wręcz odwrotnie? Sprawdźmy to!

Dieta Dr Dąbrowskiej – cel

Opracowana przez dr Ewę Dąbrowską dieta warzywno-owocowa to innowacyjny sposób na detoksykację organizmu i utratę wagi. Te dwa aspekty są bardzo pożądane przez osoby, które marzą o wyszczupleniu sylwetki oraz jednoczesnym pozbyciu się dolegliwości związanych z kumulacją toksyn w ustroju. Jest to również opcja dla osób, które pragną oczyścić organizm na drodze do trwałych zmian niewłaściwych nawyków żywieniowych. Jak wiadomo, w zdrowym ciele zdrowy duch! Dzięki zastosowaniu diety dr Dąbrowskiej w łatwy i w naturalny sposób możliwe jest wsparcie przywrócenia stanu wewnętrznej równowagi (1).

Dzięki diecie dr Dąbrowskiej wspomaga detoksykację i odchudzanie

Po przeprowadzeniu takiej kuracji można oczekiwać także poprawy kondycji, jakości snu oraz zdecydowanie lepszego samopoczucia.


Przeczytaj też: Dieta raw food – surowe czyli zdrowe?


Dieta Dr Dąbrowskiej – wskazania

Dieta warzywno-owocowa to coś zdecydowanie więcej niż kolejna “dieta cud” nastawiona na ekspresową utratę wagi w kilkanaście dni, zaprawiona efektem jo-jo w gratisie. Program diety dr Dąbrowskiej zakłada kompleksowe oczyszczenie ustroju z zalegających w nim toksyn. Zrzucenie zbędnych kilogramów powinno być tutaj postrzegane jako pozytywny efekt uboczny dla osób borykających się nadwagą i otyłością.

Z dobrodziejstw diety dr Dąbrowskiej skorzystać mogą:

  • osoby dotknięte chorobami cywilizacyjnymi. Zespół metaboliczny, miażdżyca, cukrzyca typu II, nadciśnienie tętnicze… to zaledwie kilka przykładów schorzeń, które pojawiają się coraz powszechniej w naszym społeczeństwie. Dieta warzywno-owocowa obfituje w antyoksydanty – substancje ważne do walki ze stresem oksydacyjnym i neutralizacji wolnych rodników, a także w błonnik, którego odpowiednia podaż w diecie pomaga ograniczyć ryzyko rozwoju chorób serca i zawału (2).
  • osoby o obniżonej odporności. Częste, sezonowe infekcje górnych oddechowych oraz zakażenia grzybicze są pośrednio związane z przeciążeniem pracy układu odpornościowego i niedostateczną odpowiedzią immunologiczną zatrutego toksynami organizmu. Detoks warzywno-owocowy przyczynia się do poprawy naturalnej odporności ustroju;
  • osoby borykające się z problemami hormonalnymi. Zaburzenia miesiączkowania, okres okołomenopauzalny, niedoczynność tarczycy etc. – przykre objawy towarzyszące każdemu z tych stanów można wyciszyć za pomocą właściwej diety;
  • osoby z nadwagą i otyłością. Dieta warzywno-owocowa należy do diet niskokalorycznych. Dzięki jej stosowaniu w krótkim czasie zaobserwować można redukcję masy ciała;
  • osoby z dolegliwościami oddechowymi i skórnymi. Niniejsza dieta wspomaga zdrowie osób chorujących na astmę, borykających się z alergiami, atopowym zapaleniem skóry (AZS) czy łuszczycą;
  • osoby ze schorzeniami neurologicznymi. Dieta dr Dąbrowskiej wspomaga dobrostan oraz funkcje psychologiczne osób dotkniętych udarem, nerwicą czy zaburzenia pamięci;
  •  osoby z chorobami zwyrodnieniowymi;
  • osoby cierpiące z powodu dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Dieta oparta na warzywach i owocach odciąża układ trawienny;
  • osoby wdrażające profilaktykę przeciwnowotworową. Istnieją dowody, że niskokaloryczne diety mogą znaleźć zastosowanie zarówno w prewencji wystąpienia chorób nowotworowych, jak również ograniczaniu ich rozwoju na wczesnym etapie. Jabłka, jagody, marchew czy brokuły w diecie to żywność wspierająca profilaktykę rozwoju zmian nowotworowych (3).
  • osoby zdrowe pragnące zachować zdrowie i dobrą kondycję. Oczyszczenie organizmu wpływa na poprawę stanu zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Regularna detoksykacja pozwala na zachowanie świetnej kondycji na długie lata.

Dieta dr Dąbrowskiej jest pomocna w leczeniu wielu schorzeń

Dieta Dr Dąbrowskiej – przeciwwskazania

Dieta dr Dąbrowskiej adresowana jest do szerokiego grona osób. Istnieją jednak przypadki, w których wprowadzenie tego programu jest przeciwwskazane i nie znajduje zastosowania.

Diety tej nie powinny podejmować m.in.:

  • kobiety w okresie ciąży i matki karmiące piersią;
  • dzieci oraz młodzież w okresie intensywnego wzrostu;
  • osoby z niewydolnością narządów wewnętrznych, np. wątroby. Tutaj sprawdzi się dieta wątrobowa;
  • osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz depresją;
  • osoby w zaawansowanych stadiach rozwoju chorób nowotworowych;
  • osoby z nadczynnością tarczycy i nadnerczy,
  • osoby stosujące niektóre rodzaje leków (jak np. cytostatyki),
  • osoby po transplantacji narządów.

Sprawdź również: Dieta sokowa – fakty i mity o odchudzaniu i detoksie sokowym


Dieta dr Dąbrowskiej – zasady

Z uwagi na niską kaloryczność dietę dr Dąbrowskiej można zaliczyć do głodówek leczniczych. Autorka diety zwraca uwagę na przywrócenie możliwości samoleczenia organizmu w przypadku jego dokładnego oczyszczenia z toksyn oraz zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii. Głodówka ma na celu uruchomienie tzw. endogennego (wewnętrznego) trawienia na drodze autofagii. Organizm pozbywa się w ten sposób nadmiaru tkanki tłuszczowej, toksyn, złogów metali ciężkich, zdegenerowanych fragmentów tkanek oraz chorych komórek. Wykorzystuje je jako źródło energii w wyniku braku białka, węglowodanów i tłuszczów z pożywienia.

Stosując dietę warzywno-owocową zobligowani jesteśmy do przestrzegania następujących wytycznych:

  • określony czas trwania diety. Program diety dr Dąbrowskiej obejmuje od kilku dni do kilku tygodni. Dla przykładu, dietą bazującą na roślinach, którą można stosować długofalowo, jest np. dieta wegańska;
  • niska kaloryczność. Dzienna ilość kalorii na diecie warzywno-owocowej wynosi 500-800 kcal;
  • trzy posiłki dziennie. Dieta warzywno-owocowa zakład przyjmowanie jedynie trzech posiłków w ciągu dnia. Pierwszym z nich jest śniadanie, które spożywa się o godzinie 9. Obiad powinien być zaplanowany na godz. 14, a kolacja na godz 19;
  • odpowiednia podaż płynów. Stosując niniejszą dietę należy pamiętać o właściwym nawodnieniu organizmu. Rekomendowane jest picie wody, dozwolone są również soki warzywne, soki owocowe, wywary z warzyw oraz napary ziołowe;
  • wykluczenie używek. W okresie diety należy zapomnieć o kawie i mocnej herbacie, pamiętać o bezwzględnym zakazie spożywania alkoholu oraz palenia papierosów;
  • właściwy dobór produktów spożywczych. Podstawą diety są warzywa i owoce. Produkty te można jeść na surowo, w postaci duszonej i pieczonej, a także w formie zup. Pożądana jest też tutaj obecność soków z zielonych pędów roślin. Co ważne, nie wszystkie warzywa i owoce są wskazane do jedzenia w czasie diety. Kuracja dr Dąbrowskiej bazuje na o warzywach o niskiej zawartości skrobi (jak np. marchew, pietruszka, buraki, kalafior, brokuł, por, cebula, pomidor, ogórek czy papryka) oraz owocach o niewielkiej zawartości cukru (jak np. jabłka, grejpfruty, limonki czy cytryny). Przeciwwskazane jest jedzenie wysokoskrobiowych warzyw, owoców o wysokiej zawartości cukru oraz roślin strączkowych. Na tej diecie rezygnuje się ze źródeł tłuszczu, będącego podstawą np. diety ketogenicznej.

Dieta dr Dąbrowskiej jest rodzajem leczniczej głodówki

Po zakończeniu programu diety dr Dąbrowskiej rekomendowane jest stopniowe przejście na menu oparte na warzywach, owocach, ziarnach zbóż, orzechach oraz roślinach strączkowych. Powrót do niezdrowych nawyków żywieniowych oraz prowadzenia niezdrowego trybu życia niweczy dobroczynne efekty leczniczego postu.

Druga strona medalu

Przedstawione do tej pory informacje pozwalają wnioskować o samych superlatywach płynących ze stosowania diety warzywno-owocowej. Warto jednak być świadomym potencjalnego ryzyka związanego z niniejszą kuracją.

Do minusów diety dr Ewy Dąbrowskiej należą:

  • ograniczenia. Nie jest to dieta, którą może podjąć każdy. Istnieją przypadki i stany dyskwalifikujące jej stosowanie;
  • zaburzenie równowagi wewnętrznej. Mogą pojawić się bóle głowy, biegunka, nudności i wymioty, a także problemy z termoregulacją;
  • osłabienie organizmu. Niskokaloryczna, ubogoenergetyczna dieta może na krótką metę skutkować zmęczeniem i znużeniem, wypadaniem włosów, a w dłuższej perspektywie – niedoborami i wyniszczeniem ustroju;
  • wielomocz. Nadmierne oddawanie moczu o nieprzyjemnym zapachu jest jednym z objawów poprzedzających zdrowienie.

Lekarze przestrzegają przed stosowaniem diety na własną rękę. Najwłaściwszym rozwiązaniem jest konsultacja lekarska przed rozpoczęciem jej stosowania. Umożliwia to ustalenie długości trwania kuracji, monitorowanie postępów oraz wykrycie przeciwwskazań do jej podjęcia.

Ludzki organizm posiada ogromne zdolności samolecznicze. W uruchamianym podczas stosowania diety warzywno-owocowej mechanizm autofagii, prowadzący do pozyskiwania energii i odbudowy struktur ze zniszczonych i nieprawidłowych komórek drzemie ogromny potencjał. Taki “recykling” jest odkryciem na miarę nagrody Nobla, przyznanej w 2016 r. Yoshinori Ohsumi (4). W przypadku braku przeciwskazań, inwestujmy w zdrowie. Na zdrowie!

Bibliografia:

  1. https://ewadabrowska.pl/dieta-warzywno-owocowa
  2. https://www.healthline.com/health/metabolic-syndrome-diet#foods-to-eat
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324193.php
  4. https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2016/press-release/

Uwaga!

Treści przedstawione w powyższym wpisie posiadają charakter informacyjny. W razie problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.