Dieta sokowa – fakty i mity o odchudzaniu i detoksie sokowym

Warzywa i owoce to samo zdrowie – nie sposób się z tym nie zgodzić. Nic zatem dziwnego, że bazująca na nich dieta sokowa cieszy się ogromną popularnością. Czy sokowy detoks faktycznie jest sposobem na smukłą sylwetkę i oczyszczenie organizmu? Sprawdźmy to rozprawiając się z faktami i mitami, którymi owiana jest niniejsza dieta.

Dieta sokowa – same płyny?

I TAK, I NIE.

Dieta sokowa (juicing) bazuje na świeżo wyciskanych sokach owocowych i warzywnych (1). Wyróżniamy jednak wersję koktajlową tej diety. W tym wydaniu dopuszczalne jest rozszerzenie repertuaru warzywno-owocowego o ziarna zbóż, orzechy, przyprawy, a także niewielkie ilości napojów mlecznych oraz roślinnych.

Podstawą menu są soki (koktajle), a celem ich picia – przeprowadzenie szybkiej kuracji odchudzającej lub odchudzanie połączone z oczyszczaniem organizmu z zalegających w nim toksyn.

Czytaj też: Dieta redukcyjna – najskuteczniejsza dieta odchudzająca?

Soki można pić na okrągło

MIT!

Bezpieczny okres stosowania diety sokowej to 1-7 dni. Największą popularnością cieszą się kuracje trwające 1 dzień, 3 dni oraz oczyszczanie weekendowe. Krótki czas trwania diety pozwala na pełne skupienie się na sobie i potrzebach organizmu. Należy pamiętać, że infekcje, rekonwalescencja, wzmożony wysiłek fizyczny i intelektualny nie są sprzyjającymi okolicznościami do podjęcia takiej próby. Dietę sokową zaleca się stosować nie częściej niż raz na kwartał. Po jej zakończeniu wskazane jest stopniowe wprowadzanie do diety posiłków stałych, rozpoczynając od lekkich, nieobciążających żołądka potraw.

Dieta sokowa ma same plusy

MIT!

W diecie sokowej można doszukać się pewnych minusów. Należą do nich:

  • niska wartość odżywcza i energetyczna. Ta dieta niestety nie dodaje energii. Dostarcza dziennie tylko około 800-900 kcal oraz niewielkiej podaży wartości odżywczych pochodzących z białek, węglowodanów i tłuszczów;
  • niewielka ilość błonnika (włókna pokarmowego) w sokach wyciskanych sprawia, że trudno odczuć na niej wrażenie sytości;
  • skoki poziomu cukru we krwi. Duża ilość cukrów prostych w sokach owocowych przyczynia się do szybkiego wzrostu poziomu glukozy we krwi po ich wypiciu. To z kolei skutkuje gwałtownym wyrzutem insuliny – hormonu odpowiedzialnego za obniżenie poziomu cukru we krwi. Dieta sokowa stosowana długotrwale może przyczynić się do zaburzenia gospodarki węglowodanowej ustroju;
  • ryzyko utraty mięśni. Z uwagi na małą ilość białka w diecie, oprócz spalenia tkanki tłuszczowej może nastąpić również utrata masy mięśniowej. To stąd właśnie organizm będzie starał się czerpać alternatywne źródło energii dla pracy narządów wewnętrznych;
  • pozorna detoksykacja. Oczyszczenie organizmu nie jest szybkim procesem. Dieta sokowa w pierwszej kolejności przyczynia się do uwolnienia do krwiobiegu toksyn zmagazynowanych dotąd w tkance tłuszczowej. Może to skutkować pojawieniem się bólu głowy, nudności, wzdęć oraz wyprysków na skórze w trakcie jej stosowania.

dieta sokowa należy do diet niepełnowartościowych i niskoenergetycznych

Odchudzanie i detoksykacja efektami diety?

FAKT.

Wiadomo już, że w trakcie kuracji sokami owocowo-warzywnymi nie należy się spodziewać najlepszego samopoczucia. Rezultaty stosowania diety sokowej mogą jednak miło zaskoczyć i przynieść zamierzone rezultaty (2).

Po zakończeniu diety można oczekiwać:

  • energii i poprawy samopoczucia. Przypływ sił witalnych i po zakończeniu kuracji sokowej jest wspaniałą alternatywą dla odczuwanego dotąd zmęczenia i znużenia;
  • poprawy stanu skóry, włosów i paznokci. Szara, ziemista cera, słabe, rozdwajające się, łamliwe paznokcie oraz matowe włosy mogą doczekać się pięknego zdrowego wyglądu i poprawy kondycji;
  • wysmuklenia sylwetki. Płaski brzuch i ładniejsza sylwetka są efektem pozbycia się nadmiaru wody z organizmu. Dodatkową korzyścią z tym związaną jest zniwelowanie istniejących obrzęków;
  • odkwaszenia organizmu. Eliminacja produktów spożywczych o charakterze kwasowym (jak mięso, jaja, sery, słodkie pieczywo) na rzecz odkwaszających warzyw i owoców wpływa dobroczynnie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Przekłada się to znamiennie na poprawę stanu zdrowia, odporności i samopoczucia,eliminacji zmęczenia i problemów trawiennych, a także ograniczenie ryzyka wystąpienia stanów napięcia nerwowego.
  • utraty wagi. Szacowany bilans diety sokowej to utrata 2-5 kilogramów. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że 80% tego wyniku to woda.

Sprawdź również: Dieta wegańska – rośliny mają moc

Dieta sokowa jest najlepsza na lato

FAKT.

Decydując się na dietę sokową, lato jest optymalną i zdecydowanie najbardziej sprzyjającą porą roku na realizację tego wyzwania.

Dlaczego?

  • dostępność świeżych owoców i warzyw. Jest ona wtedy największa i zadbanie o różnorodność nie stanowi problemu. Sezonowe warzywa i owoce obfitują liczne związki wpływające dobroczynnie na dobrą kondycję psychofizyczną organizmu. Przeciwutleniacze (antyoksydanty) z pożywienia przyswajają się dużo lepiej w wersji płynnej, po uwolnieniu ze struktur komórkowych. Z tego względu dieta sokowa zapewnia świetną ochroną przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego i wolnych rodników (3);
  • odchudzanie latem jest bardziej motywujące. Ukrywanie kształtów swojej sylwetki pod kilkoma warstwami odzieży zimą nie sprzyja podjęciu walki o piękną figurę. Latem natomiast widać korzystne efekty kuracji już od pierwszych kilogramów i centymetrów. Nastraja to bardzo pozytywnie do dalszego działania;
  • więcej okazji do ruchu. Latem chętniej przebywamy na dworze, chętniej podejmujemy również zamierzoną lub spontaniczną aktywność fizyczną. Sprzyjająca pogoda daje okazję do długich spacerów, wycieczek rowerowych, kąpieli w jeziorze etc. Wszystkie te działania ułatwiają utratę wagi oraz odciągają myśli od krążenia wokół lodówki. Istnieje również duża szansa na to, że wyrobione latem zdrowe nawyki ulegną samoistnemu utrwaleniu.

dietę sokową najkorzystniej jest przeprowadzić latem

Dieta sokowa jest dobra dla każdego

MIT!

Istnieje szereg przeciwwskazań, w wyniku których które podjęcie diety sokowej nie jest najlepszym pomysłem. Należą do nich m.in.:

  • wiek. Odchudzanie nie jest rozsądnym pomysłem dla dzieci oraz osób w podeszłym wieku;
  • ciąża i okres karmienia piersią. Zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze w tym szczególnym okresie nie sprzyja eksperymentom na własnym zdrowiu. Dotyczy to zwłaszcza działań, których efektem może być spadek wagi;
  • choroby przewlekłe. W przypadku chorób wymagających leczenia i kontroli (jak np. cukrzyca czy nadciśnienie tętnicze) najlepszym rozwiązaniem jest konsultacja planowanej metody odchudzania z lekarzem;
  • intensywny wysiłek. Osoby czynnie uprawiające sport lub podejmujące aktywności wymagające sporego wysiłku fizycznego mają wysokie zapotrzebowanie na energię. O wiele większe niż osoby, których ulubioną rozrywką jest zaleganie na kanapie. Dieta sokowa może tego zapotrzebowania nie pokryć.

dieta sokowa nie jest wskazana dla każdego

Soki z kartonu – ułatwią dietę?

MIT!

Jakość ma znaczenie, a sok sokowi nierówny. Soki z kartonu nie są w stanie dostarczyć organizmowi dobrze przyswajalnych witamin, minerałów i innych korzystnych dla zdrowia związków. Zazwyczaj możemy tu znaleźć spore ilości cukru bądź syropu glukozowo-fuktozowego, szkodliwych konserwantów i barwników. Najwłaściwszym, a zarazem najtańszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze świeżych owoców i warzyw wyciskanych osobiście.

Sprzęt, z którego korzysta się wyciskając sok z owoców i warzyw powinien być wybrany świadomie, by móc w pełni czerpać z substancji ukrytych w ich wnętrzu (4). Wyciskarka wolnoobrotowa pozwala na wytłoczenie z warzyw i owoców maksimum soku, a dzięki pracy na wolnych obrotach nie podnosi jego temperatury. Nie dochodzi tym samym do utraty właściwości cennych składników aktywnych.

Dieta sokowa ma wiele zalet. Kuracja świetnie wpływa na poprawę pracy przeciążonego układu pokarmowego i przynosi ulgę w zaburzeniach trawienia. Płynna dieta jest dobrym wstępem do diety redukcyjnej, mającej na celu znaczną utratę kilogramów, a znaczna ilość związków witaminowo-mineralnych i naturalnych przeciwutleniaczy wpływa korzystnie na cały organizm. Takie są fakty. Niejasności, mamy nadzieję, zostały rozwiane. Nigdy nie opieraj dbania o zdrowie na pokutujących mitach. Twój organizm Ci za to podziękuje!

Bibliografia:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/can-juicing-help-you-lose-weight#section1
  2. https://www.healthline.com/nutrition/juicing-good-or-bad
  3. https://www.webmd.com/diet/ss/slideshow-juice-wars
  4. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/juicing-vs-blending#juicing-vs-blending

Uwaga!

Treści przedstawione w powyższym wpisie posiadają charakter informacyjny. W razie problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.