Jedz tłuszcz, by spalić tłuszcz – dieta ketogeniczna

Oczyszczanie, detoksykacja, odchudzanie, redukcja tkanki tłuszczowej to najczęściej wyszukiwane hasła. Szczupła sylwetka to marzenie większości kobiet, a najlepszą drogą do jej osiągnięcia jest odpowiednio zbilansowany sposób odżywiania i aktywność fizyczna. W tym artykule weźmiemy pod lupę dietę ketogeniczną. Poznamy jej tajniki i sprawdzimy, czy jest bezpieczna.

Dieta jako styl życia

Osoby, które przechodzą na różne diety zazwyczaj kierują się efektami, o których mogą poczytać w różnych źródłach. Niektórzy są gotowi jeść produkty, które nigdy im nie smakowały, byle zgubić kilka kilogramów. Czy to aby nie ociera o akt desperacji? Dieta to nie kara. Powinna uwzględniać przede wszystkim aktualny stan zdrowia, ale także preferencje żywieniowe i dostarczać wszystkich niezbędnych makro- i mikroelementów.

W przypadku diet, w których nie da się pozyskać wszystkich wszystkich witamin i składników mineralnych z pożywienia, kluczowa jest rozsądna suplementacja. Wydaje się, że nie ma w tym dużej filozofii, a jednak dalej dostrzega się tendencję do powstawania dwóch wyraźnych grup społecznych: praktyków diety standardowej i zapalonych miłośników eksperymentowania w dietach.

Dieta ketogeniczna opiera się na zwiększeniu podaży tłuszczów.

Diety charakteryzują się tym, że swobodnie manewrują makroskładnikami, wykluczają poszczególne produkty, szukając ich zdrowszych lub alternatywnych zamienników (np. roślinnych w przypadku diety wegetariańskiej/wegańskiej), a także są dedykowane konkretnym grupom, stąd też wyróżniamy diety lecznicze i terapeutyczne. Jedną z diet, która szczególnie nas zainteresowała, jest dieta ketogeniczna.

Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna jest uznawana za zdrowy sposób odżywiania oraz naturalną metodę uzdrawiania. Ze względu na jej liczne walory prozdrowotne zamiennie bywa nazywana terapią ketonową. Ten sposób odżywiania polega na zwiększeniu podaży tłuszczów, kosztem zmniejszenia spożycia węglowodanów. Ilość białek pozostaje umiarkowana. Zwiększone spożycie tłuszczów ma korzystny wpływ na cały organizm (1).

Człowiek potrzebuje tłuszczu do poprawnego funkcjonowania. Mowa tu oczywiście o zdrowych tłuszczach, a więc tych, należących do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Zaliczają się do nich kwasy jednonienasycone i wielonienasycone. Jeśli te hasła niewiele mówią, to warto wspomnieć w tym miejscu o kwasach tłuszczowych obejmujących grupy kwasów omega-3 i omega-6. Te na pewno brzmią znajomo.

Przeczytaj również: Dieta OXY – odchudzanie bez wyrzeczeń

W czym tkwi sekret diety ketogenicznej? Dieta, opierająca się w znacznej części na zdrowych tłuszczach, powoduje, że organizm wchodzi w stan ketozy odżywczej. Jest to proces, w wyniku którego wątroba przemienia tłuszcze w ciała ketonowe, będące formą paliwa. Ketony występują naturalnie w organizmie w niewielkiej ilości, a przy tego rodzaju diecie, ich ilość zwiększa się, co pozytywnie przekłada się na strefę zdrowotną.

Ketony, uznawane za super paliwo, są o wiele lepszym, a przede wszystkim wydajniejszym źródłem energii niż glukoza. Powodują, że organizm szybciej się regeneruje, a często nawet przypisuje się im właściwości odmładzające. Dieta oparta na tłuszczach powoduje także znaczny spadek wagi, co jednak nie dziwi, gdyż większość diet, opierających się na eliminacji bądź zmniejszeniu dostarczanych węglowodanów, wykazują taki właśnie efekt.

Dla kogo dedykowana jest dieta keto?

Wspomnieliśmy, że dieta ketogeniczna może mieć charakter leczniczy. Można ją wobec tego stosować w dwojakiej postaci: krótkotkotrwałej dla osób, którym zależy na szybkiej redukcji wagi ciała oraz długotrwałej, dla osób, którzy pragną wykorzystać ją w formie terapii ketonowej z uwzględnieniem diety ketogenicznej. Chcielibyśmy krótko zatrzymać się nad jej zdrowotnym aspektem, wskazując jednocześnie grupy, do których jest kierowana.

Awokado jest źródłem zdrowych tłuszczy.

Dieta ketogeniczna zyskała dużą popularność prawie 100 lat temu. Od tamtego czasu zbiera grono zwolenników. Dietę tę można stosować zarówno profilaktycznie (zapobiegawczo) jak i leczniczo przy chorobach przewlekłych i degeneracyjnych. Wykorzystuje się ją m.in. w przypadku choroby Alzheimera i choroby Parkinsona, jednak pomocna może okazać się także w zespole jelita drażliwego, chorobach serca, cukrzycy typu 1, nowotworze (2). To nie wszystko.

Nie bez powodu bywa ona nazywana panaceum przyszłości. Wspiera organizm w takich stanach jak zaburzenia snu, migrenowe bóle głowy, jaskrę, udar, pomagając jednocześnie przywrócić wewnętrzną równowagę psychofizyczną. Polecana jest także w przypadku otyłości, o czym świadczy jej wysoka skuteczność.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Dużą wagę przykłada się do tego, żeby dieta ketogeniczna była bogata w tłuszcze. Nie chodzi jednak o to, by jeść przypadkowe produkty, obfitujące w ten makroskładnik. Idąc tym tropem myślenia, z pewnością nie doczekalibyśmy się efektów. Należy skupić się na olejach roślinnych, maśle, śmietanie (im wyższy procent zawartości tłuszczu, tym lepiej), orzechach, awokado czy kokosie (3).

Dozwolone są ponadto produkty niskowęglowodanowe, czyli np. sery (różne odmiany sera żółtego), tłuste mięsa, boczek, jajka, ryby. Spośród owoców i warzyw poleca się wybierać te, o niskiej zawartości węglowodanów. Jak ognia wystrzegać należy się produktów wysokoprzetworzonych i tych, będących węglowodanową bombą, a więc wszelkie słodkie i słone przekąski, słodycze, słodkie pieczywo, bułki, ciasta, słodkie napoje.

Efekty diety ketogenicznej

To, że organizm potrzebuje tłuszczów do prawidłowego funkcjonowania, nie powinno stanowić zaskoczenia. Zdaniem, które najlepiej podsumowuje tę dietę jest stwierdzenie ,,Jedz tłuszcz, by spalić tłuszcz”. Energia pozyskiwana z ketonów wpływa m.in. na regulowanie ciśnienia krwi, normalizowanie stężenia cholesterolu oraz mają korzystny wpływ na funkcjonowanie mózgu.

Zdrowe tłuszcze to przede wszystkim oleje roślinne, awokado i orzechy.

Dieta ketogeniczna zalicza się poniekąd do diet redukcyjnych. Przynosi szybki spadek wagi, co wynika ze zmniejszonej podaży węglowodanów. Wpływa znacząco na zmniejszenie poziomu tkanki tłuszczowej, rewitalizuje organizm oraz usprawnia procesy intelektualne, sprawność umysłową i fizyczną, co dotyczy także osób w podeszłym wieku (4).

Warto jednak pamiętać, że aby dieta była skuteczna i przynosiła efekty, musi być odpowiednio zbilansowana. Każda dieta, gdy jest zrównoważona oraz dostarcza wszystkich niezbędnych składników, jest pomocna na każdym etapie życia. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dana dieta jest odpowiednia dla nas, należy skonsultować się z dietetykiem i lekarzem, którzy podejmą decyzję w tej sprawie.

Bibliografia:

(1) https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-and-weight-loss

(2) https://www.medicalnewstoday.com/articles/322392.php

(3) https://blogs.webmd.com/food-fitness/20180329/should-you-try-the-keto-diet-a-nutritionist-weighs-in

(4) https://www.medicalnewstoday.com/articles/319287.php

Uwaga!

Treści przedstawione w powyższym wpisie posiadają charakter informacyjny. W razie problemów ze zdrowiem należy skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi konsekwencji wynikających z praktycznego wykorzystania zawartych w Serwisie informacji.